راه بهشت

حیاء ؛ یک رهنمود اخلاقى از پيامبر أعظم

حیاء ؛ یک رهنمود اخلاقى از پيامبر أعظم
حیاء ؛ یک رهنمود اخلاقى از پيامبر أعظم
پيامبر اكرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مي‏فرمود: «اَلاِسْلامُ عُرْيانٌ فَلِباسُهُ الْحَياء؛ اسلام، برهنه است و لباس آن حياست». به درستي كه حيا و پاك‏دامني از ويژگي‏هاي اخلاقي اهل ايمان و خوي آزادگان است. الگوي كامل بشر يعني پيامبر اسلام نيز مظهر حيا و عفت بود...

نویسنده : سيدحسين اسحاقى
پيامبر اكرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مي‏فرمود: «اَلاِسْلامُ عُرْيانٌ فَلِباسُهُ الْحَياء؛ اسلام، برهنه است و لباس آن حياست».1
به درستي كه حيا و پاك‏دامني از ويژگي‏هاي اخلاقي اهل ايمان و خوي آزادگان است. الگوي كامل بشر يعني پيامبر اسلام نيز مظهر حيا و عفت بود. ايشان چنان به زيور حيا و عفت آراسته بود كه از كارهاي مباحي هم كه تا اندازه كمي شايبه كم‏عفتي در آن مي‏رفت، دوري مي‏جست. امام صادق عليه‏السلام درباره اين خصلت پسنديده حضرت مي‏فرمايد:
اذا جَلَس لَمْ يَحُلَّ حِبْوَتَهُ حَتّي يَقومَ جَليسُهُ.2
وقتي پيامبر با كسي مي‏نشست، تا او حضور داشت، حضرت لباسش را از تن درنمي‏آورد.
همچنين از ابي سعيد خدري نقل شده است كه:
كانَ رَسُولُ اللّه‏ (صلّی الله علیه و آله و سلّم) اَشَدَّ حَياءً مِنَ الْعَذراءِ في خِدْرِها وَ كانَ اِذا كَرِهَ شَيْئا عَرَفْناهُ فِي وَجْهِهِ.3
رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) از دختران پس پرده باحياتر بود و چنان بود كه هنگامي چيزي را دوست نمي‏داشت، از قيافه آن حضرت مي‏فهميديم.
پيوند حيا با ايمان چنان است كه در زبان پيشوايان حق، قرين يكديگر تعبير شده‏اند كه با رفتن يكي از آن دو، ديگري نيز مي‏رود و كثرت حيا نشانه زيادي ايمان انسان است. حيا، از بهترين ويژگي‏هاي انساني و عاقل‏ترين انسان‏ها باحياترين آنهاست انساني كه حيا ندارد، خيري ندارد؛ چون همه حيا، خير و نيكي است. آن‏گاه كه حيا نباشد، هر كاري مجاز مي‏شود. از پيامبر نقل شده است كه اگر حيا نمي‏كني، پس هر كاري براي تو مجاز است و آنچه خواستي، انجام مي‏دهي؛4 زيرا انسان آزاد از خدا و اباحي مذهب، هيچ قيد و بندي بر خود نمي‏بيند، مگر آنچه حافظ منافع و تعلق‏هاي نفساني اوست. آن را كه حيا نيست، دارويي براي دردش نيست؛ چون بي‏حيايي، درد بي‏درمان است.
حيا از خدا، زمينه‏هاي بسياري از گناهان را از بين مي‏برد و انسان را از زشت‏كاري باز مي‏دارد و آدمي را از عذاب و آتش نگه مي‏دارد. از سوي ديگر، حيا و عفت چنان با يكديگر پيوند دارند كه گويا دوروي يك سكه‏اند. به بيان اميرمؤمنان علي عليه‏السلام، حيا و عفت دوشادوش يكديگرند.5 رابطه حيا و عفت دوسويه و تنگاتنگ است و ثمره حيا، عفت است. پس حيا عامل پاك‏دامني است.6

پی نوشت ها :
1. اصول كافى، ج 2، ص 46.
2. بحارالانوار، ج 16، ص 184.
3. مكارم الاخلاق، ج 1، ص 17.
4. عيون الاخبار، ج 1، ص 279.
5. غرر الحكم، ج 1، ص 32.
6. سيره نبوى، دفتر اول، ص 322.

برگرفته از : کتاب كانون محبت (رهنمودهاى اخلاقى پيامبر اعظم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) درباره خانواده) / سيدحسين اسحاقى / مركز پژوهش‏هاى اسلامى صدا و سيما
 منبع :
pajuhesh.irc.ir


ارسال نظرات و دیدگاه های شما

توجه:

با عنایت به اینکه نظرات و پیشنهادات شما کاربران گرامی در بهبود پرتال تاثیر کاملا موثری ایفا می کند لذا خواهشمند است ما را از نظرات ارزنده ی خود محروم نفرمایید.

• نظر شما پس از بررسی و بازبینی توسط مدیریت برای نمایش در سایت قرار داده می شود.
• نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهند شد.
• نظراتی که شامل سئوال شرعی یا نتایج مسابقات باشد منتشر نخواهد شد. ( از فرم تماس با ما استفاده فرمایید)
• نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.
• متن نظر شما می بایست حداکثر 1024 کاراکتر باشد.